Hoofdstuk 1 of 0
In uitvoering

Conclusie

Technologie wordt zelden voor het onderwijs ontwikkeld en bijgevolg gaan leerkrachten op zoek naar manieren om er toch een toegevoegde waarde voor hun lessen van te maken. Onderzoek toont aan dat de technologie vandaag nog steeds meer gebruikt wordt door jongeren om informatie te consumeren dan te creëren (Tan, 2014). De technologie helpt om het onderwijs te versterken en zelfs te transformeren. Ze heeft het potentieel om een verschil te maken tijdens de lessen en zo een positieve impact te hebben op het leerproces van een leerling. Hierbij moet de leerkracht echter altijd eerst op de didactische werkwijze focussen en een onderscheid kunnen maken tussen technologie die het potentieel heeft om te transformeren en pure gadgets. Daarvoor moet de leerkracht wel op de hoogte zijn van de technologie die beschikbaar is. Indien technologie noodzakelijk wordt, zoals bij online afstandsonderwijs, moet je de juiste keuze maken tussen synchroon en asynchroon. 

 

Zal de technologie het geheugen ooit overbodig maken? Allicht niet. Er is immers een verschil tussen informatie en kennis. Maar technologie maakt het ook mogelijk om samen te werken, zelfs wereldwijd. Het is vooral hier dat er getransformeerd kan worden. Laat ons kijken hoe we de technologie kunnen gebruiken om een heuse beweging op te richten en hoe je via een project wereldproblemen kunt aanpakken.

 

Tan 2014